VÍTE, CO SE SKRÝVÁ VE VEJCÍCH?

Okomentovat
Blíží se Velikonoce a s nimi i koledování vajíček. Ano, vajíček, která byla dlouhou dobu na seznamu méně zdravých potravin. Ještě nedávno jsme ze všech stran slyšeli, že v jednom žloutku je obsaženo tolik cholesterolu, kolik bychom měli sníst za jeden den. Díky tomu se pak zvyšuje riziko infarktu. 

A najednou? Ticho po pěšině, lidé vzali vajíčka na milost. Jak je to možné? Důvodů může být hned několik – kromě cholesterolu totiž obsahují řadu zdraví prospěšných látek: kvalitních bílkovin a tuku bohatého na nenasycené mastné kyseliny. Najdete v nich také některé vitaminy (A, B1, B2, B3, B6) a minerální látky (vápník, fosfor, hořčík).

Nebojte se cholesterolu 

Poslední výzkumy znovu potvrdily, že cholesterol ze stravy, tedy i vajíček, nemá u většiny lidí na hladinu cholesterolu v krvi žádný vliv. Při jeho zvýšení je důležitější omezit vysoký příjem živočišných tuků, velmi tučných mléčných výrobků a uzenin. 

Vejce jsou prospěšná pro většinu z nás, s výjimkou těch nejmenších strávníků. Vaječný bílek je sice skvělým zdrojem bílkovin, ale jeho konzumací by se snadno přesáhla dávka bílkovin vhodná pro roční děti. Daleko vhodnější je pro ně žloutek.


Která jsou stravitelnější? 

Během diety se vejce často přidávají do pokrmu, kvůli jemnější chuti a zvýšení jeho biologické hodnoty. Nejlépe stravitelná jsou vejce uvařená naměkko (opouští žaludek po jedné až dvou hodinách), hůře pak syrová a natvrdo (zůstávají v žaludku dvě a půl až tři hodiny) a nejhůře jsou stravitelná ta smažená na tuku (můžou zůstat v žaludku až šest hodin). 

4 tipy nejen pro hospodyňky 

Vejce vždy skladujte špičkou dolů. U ploché strany je pod skořápkou vzduchová bublina, která zabraňuje pohybu žloutku. V případě skladování špičkou nahoru se žloutek může smísit s bílkem, proniknout až těsně ke skořápce a nalepit se na ni. Takto skladovaná vejce se rychleji kazí. 

Skořápku vajec neomývejte, pokud se nechystáte vejce ihned spotřebovat. Na skořápce je totiž ochranná vrstva, která chrání vejce před škodlivými mikroorganismy, a umytím se tato vrstva poruší. 

Čerstvá vejce by měla po ponoření do vody klesnout na dno, starší naopak plavou na hladině. Uchovávejte je v nejchladnější části ledničky, a to nejvýše po dobu tří týdnů. 

Prasknutí skořápky a vytečení bílku při vaření zabráníte přidáním soli nebo octa do vody, ve které se vejce vaří. 

Mýtus na závěr 

Vejce s bílou skořápkou jsou kvalitnější než ta s hnědou… 
Barva skořápky se odvíjí od plemene slepice, je dána geneticky a nemá vliv na jakost vejce. Kromě bílé skořápky mají vejce i hnědou (v různých odstínech), ale třeba také zelenou.

0 komentářů:

Okomentovat